REKLAMASJONSTAKST
Ved eierskifte og håndverkerfeil
Har du oppdaget uventede avvik og feil med din bolig? Eller kanskje du har fått utført en jobb som ikke er i tråd med avtale, og som du ønsker å reklamere på?
Er boligen i langt dårligere forfatning enn det man burde kunne forvente? Skjulte feil og mangler? Vår takstmann hjelper deg med å vurdere og taksere skadene, og bistå deg i eierskiftesak mot selger og i reklamasjonssaker for øvrig.
VERITAKST har spisskompetanse innen blant annet vurdering av avvik og feil ved våtrom.
Hva innebærer takstmannens rolle ved en reklamasjonstakst:
-
Takstmann foretar en objektiv vurdering av tekniske sider ved de innklagede forhold, og vurderer årsakssammenheng og omfang av avvik og feil – herunder også faktainnsamling.
-
Takstmann går igjennom gjeldende kontrakter (hva som er avtalt) dersom det foreligger, og avklarer referansenivå. Referansenivået beskriver de gjeldende krav for bygget eller bygningsdelen.
-
For eldre bygg må takstmann ta stilling til alder og slitasje og vekte/vurdere dette opp mot hva man som kjøper kan forvente - hensynstatt generelle levetidsbetraktninger / forventet levetid for bygningsdelen(e).
-
Takstmann foretar en grundig gjennomgang av de opplysninger som er gitt om bygningsdeler det er reklamert på, og avviket/feilens vesentlighet.
-
Takstmann utarbeider, etter avtale med oppdragsgiver, en rapport med reparasjonsbeskrivelse og evt. kalkyle.